Στην παρούσα ερευνητική εργασία αναλύεται το πώς οργανώνεται και δομείται η καθημερινή ζωή, σε σχέση με το χρόνο και το χώρο. Ποιος είναι ο ρόλος της λίστας (είτεωςμέρος της προφορικής παράδοσης είτε ως μέρος ενός συστήματος γραφής) ως ταξινομικό εργαλείο και ως μηχανισμός κατασκευής της «αλήθειας» -της πραγματικότητας της καθημερινής ζωής . Τι επίδραση έχει στο υποκείμενο ως αντιληπτικό και ερμηνευτικό εργαλείο του κόσμου και πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το ίδιο (ως εργαλείο συγκρότησης ή κατάλυσης της τάξης- εννοούμε την τάξη εντός του υποκειμένου ή ενός συνόλου του οποίου αποτελεί μέρος).
Στο πρώτο μέρος γίνεται εκτενής περιγραφή της λίστας (ή του καταλόγου), αφού ο ρόλος της στη συγκρότηση της τάξης (ή του χάους) είναι καταλυτικός και αποτελεί από μόνη της αντικείμενο έρευνας. Παρατηρούμε τις αλλαγές τις οποίες έχει υποστεί καθώς μέσω αυτής πραγματοποιείται το πέρασμα από την περιγραφή στη συστηματική ταξινόμηση. Μελετώντας τη λίστα και την εφαρμογή της στο πεδίο του γραπτού λόγου και της λογοτεχνίας, μπορεί να γίνει η μεταφορά της και σε άλλα πεδία που σχετίζονται με τη διαμόρφωση της αντίληψης, τον τρόπο σκέψης και επομένως τις πρακτικές των ατόμων στην καθημερινή ζωή.
Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται η εξέλιξη της μνήμης και το πέρασμά της από την προφορικότητα στη γραφή. Η μνήμη συνδέεται στενά με τη λίστα, καθώς η τελευταία αποτελεί μνημονικό εργαλείο και η ανάλυση της μνημοτεχνικής εξετάζει τη χωρική έκφραση της λίστας και το πώς η τέχνη της μνήμης συνετέλεσε στην ανάπτυξη της επιστημονικής μεθόδου.
Στο τρίτο και τελευταίο μέρος αναλύεται ο δυικός χαρακτήρας της κοινωνίας, που αποτελείται από την αντικειμενική πραγματική κατάσταση και το υποκειμενικό νόημα. Μια τέτοιου είδους περιγραφή είναι απαραίτητη ώστε να κατανοήσουμε τα θέματα που θίγονται στη συνέχεια και σχετίζονται με την ταξινόμηση, την τακτοποίηση ιδεών βάσει ενός δεδομένου πλαισίου και το υποκείμενο, ως οντότητα που επηρεάζεται άμεσα από τον κοινωνικό περίγυρο ώστε να συγκροτήσει την αντίληψη και τη δράση του στο χώρο αλλά και ως μονάδα που είναι ικανή με τη σειρά της να ασκήσει επιρροή στο κοινωνικό σύνολο.