Η περιπλάνηση στη σύγχρονη πόλη ενεργοποιεί τη μνήμη και τη λήθη. Τα νέα κτίρια σταδιακά σβήνουν το παρελθόν. Παρελθόν που αντιστέκεται, καθώς, οι ρωγμές της πόλης αποκαλύπτουν τα ερείπιά του. Μνημονικά ίχνη, καθώς και μαρτυρίες, καθορίζουν τη μοναδικότητα του κάθε τόπου και δομούν την ταυτότητα των κατοίκων του. Η πόλη συνιστά τη χωρική διάσταση των βιωμάτων και των εμπειριών των ανθρώπων που την κατοικούν.
Η πόλη η ίδια είναι η συλλογική μνήμη των λαών. Και όπως η μνήμη είναι συνδεδεμένη με τα γεγονότα και τους τόπους, η πόλη είναι ο «locus» της συλλογικής μνήμης.1
Τα ερείπια της πόλης αποτελούν το παρελθόν και την ιστορία της. Τα μνημεία και τα σύγχρονα ερείπια εκτός από την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα που δημιουργούν στο αστικό τοπίο συγκρατούν τα βιώματα των κατοίκων καθώς συσσωρεύουν ιστορικά γεγονότα, μύθους, κοινωνικές εκδηλώσεις και προσωπικές εμπειρίες μέσα από την πορεία τους στον χρόνο.
Στη συγκεκριμένη εργασία, γίνεται προσπάθεια καταγραφής των ερειπίων στις διαδρομές εισόδου της πόλης του Πειραιά καθώς και της μνήμης των κατοίκων πάνω σε αυτά, μέσα από τη συλλογή οπτικών και φαντασιακών στοιχείων. Η καταγραφή, περιλαμβάνει σημειώσεις επάνω στις διαδρομές, χαρτογράφηση και φωτογραφικό υλικό. Εκείνα που καταγράφονται ως μνήμες, αφορούν σε προσωπικές μαρτυρίες, προσανατολισμένες περισσότερο προς τα βιώματα των τόπων παρά στα ιστορικά στοιχεία.
Ως ερείπια για την συγκεκριμένη καταγραφή ορίζονται οι χώροι που δεν χρησιμοποιούνται την καθορισμένη χρονική στιγμή, τα κατεστραμμένα κτίσματα, καθώς και τα υπολείμματά οποιασδήποτε αρχιτεκτονικής κατασκευής.
Στόχος είναι η παρουσίαση, μιας, στα πλαίσια του δυνατού, χρονικής αποτύπωσης της πόλης με άξονες τα υλικά αλλά και μνημονικά θραύσματα του παρελθόντος.. Για την καταγραφή έχουν επιλεγεί οι 3 είσοδοι στην πόλη, μέχρι την κατάληξη τους στο λιμάνι, καθώς και το μέτωπο του λιμανιού, το οποίο αποτελεί εικόνα εισόδου του Πειραιά από τη θάλασσα. Οι διαδρομές αυτές επιλέχθηκαν γιατί αποτελούν την πλέον γνώριμη εικόνα του Πειραιά όχι μόνο για τους κατοίκους του αλλά και για τους επισκέπτες. Αυτές είναι που ορίζουν για τους Πειραιώτες την «επιστροφή», τη «νοσταλγία», το «σπίτι» και για τους περαστικούς ταξιδιώτες την «εκδρομή» και το «ταξίδι».