Τα περισσότερα σύγχρονα μουσεία στις αρχές του 21ου αιώνα μοιάζουν να στοχεύουν σε κάτι περισσότερο από κτίρια προορισμένα να παραθέτουν και να αποθηκεύουν εκθέματα έχοντας ενσωματώσει επιπρόσθετα σημασιολογικά χαρακτηριστικά και λειτουργίες συναφείς με εκείνες των κέντρων πολιτισμού. Όλο και περισσότερο η αρχιτεκτονική τους αντιμετωπίζεται ως το προοίμιο της μουσειακής εμπειρίας που έπεται στο εσωτερικό τους και προϊδεάζει τον επισκέπτη για αυτό που πρόκειται να αντιμετωπίσει κατά την ξενάγησή του σε αυτά. Το ζήτημα της περιήγησης στο μουσείο είναι το θέμα που θα μας απασχολήσει στην παρούσα ερευνητική εργασία.
Από τους δημόσιους ιερούς χώρους της αρχαιότητας στις αίθουσες του κόσμου της αναγεννησιακής Ιταλίας και από τα μουσεία | θησαυροφυλάκια στα σύγχρονα μουσεία | εμπορικά κέντρα, η περιπλάνηση και η πορεία ακολουθούν το θεσμό αυτό οποιαδήποτε μορφή κι αν λάβει με το πέρασμα των χρόνων. Ο τρόπος με τον οποίο οριοθετείται και οργανώνεται η κίνηση είναι κατ’ ουσία το στοιχείο που δίνει μορφή στο κτίριο και δημιουργεί τις απαραίτητες ποιότητες που θα συμβάλλουν στη χωρική εμπειρία του επισκέπτη. Το μουσείο, ωστόσο, πέρα από το ρόλο που έχει για τη διαφύλαξη και έκθεση ιστορικών μαρτυριών, αποτελεί, σήμερα περισσότερο από ποτέ, ένα τόπο συνεύρεσης ο οποίος σε συνάρτηση με την κίνηση μορφοποιεί τις θεάσεις. Ο επισκέπτης με την είσοδό του στο μουσείο παραλαμβάνει τη διττή ιδιότητα του θεατή και του εκθέματος. Η συνάντηση των ανθρώπων είναι χαρακτηριστικό του να κινείσαι σε ένα δημόσιο χώρο και αυτό ακριβώς είναι που προσπαθούν να εφαρμόσουν οι σύγχρονες σχεδιαστικές τεχνικές στον εκθεσιακό χώρο.
Η αίσθηση του περιπάτου κάνει τη μουσειολογική αφήγηση να έχει νόημα, η αίσθηση της συνέχειας και η δημιουργία μιας βιωματικής εμπειρίας είναι αυτή που κάνει τον επισκέπτη να αναβιώνει στο φαντασιακό του προγενέστερες στιγμές κάποιου ιστορικού γίγνεσθαι μέσα από εκείνη τη δυνητική διαδικασία, αυτού δηλαδή που γενικά ονομάζουμε μνημονικότητα. Η πορεία είναι ένα στοιχείο που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο αρχικό σχεδιασμό και στην αρχιτεκτονική σύνθεση ενός μουσείου καθώς συμβάλλει καταλυτικά στο μουσειακό βίωμα του θεατή.