Η σχέση λιμανιού - πόλης έχει μετασχηματιστεί πολλάκις και συνεχίζει να μετασχηματίζεται σε συνάρτηση με τις πολιτικές κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες. Ξεχωριστό στοιχείο του λιμανιού αποτελεί η αποβάθρα, ως τεχνητός όγκος που εισχωρεί στη θάλασσα. Λόγω θέσης, μορφής και σημασίας, αποτελούν προνομιακό αντικείμενο διχογνωμιών ενώ αξίζει να διερευνηθούν οι δυνατότητες μετασχηματισμού τους σε ενεργό στοιχείο της πόλης.
Ανέκαθεν αποτελούσε δίοδο επικοινωνίας των πόλεων με τον υπόλοιπο κόσμο. Η λειτουργία της αναβαθμίστηκε με την τεχνολογική εξέλιξη και τη βιομηχανική επανάσταση. Έτσι, κατασκευάστηκαν σύγχρονες αποβάθρες σε αρκετές μεγαλουπόλεις. Η χρήση των κοντέινερ για τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων μετά το 1950, έφερε την απομάκρυνση των παλιών εμπορικών λιμανιών και την εγκατάλειψη των αποβάθρων τους. Γύρω στο '80 εμφανίστηκε η τάση ανάπλασης αυτών των περιοχών. Οι στρατηγικές που χρησιμοποιήθηκαν ποικίλουν ανάλογα με τους στόχους που ήταν η οικονομική ανάπτυξη (LondonDocklands), η επίλυση του προβλήματος της κατοικίας (EasternDocklands), ο τουρισμός, η δημιουργία δημόσιων χώρων, η εμπορική ανάπτυξη, η περιβαλλοντική αναβάθμιση. Σε κάποιες περιπτώσεις δεν επιτεύχθηκε η επιθυμητή σύνδεση με την πόλη (MelbourneDocklands). Στην Ελλάδα, τα παραδείγματα αναπλάσεων είναι μικρής κλίμακας και συχνά χωρίς κεντρικό στόχο. Παρ' όλα αυτά η σημασία του λιμανιού για την ελληνική πόλη είναι αιτία έρευνας γύρω από το ζήτημα. Υπάρχουν προτάσεις για το λιμάνι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, της Πάτρας.
Κρίσιμοι παράγοντες για την ανάπλαση μίας αποβάθρας που στοχεύει να γίνει κομμάτι της πόλης, είναι η μείξη χρήσεων, η εξασφάλιση οικονομικής και κοινωνικής επάρκειας, η αποκατάσταση της σχέσης ανθρώπου - θάλασσας, η υπερτοπικότητα, αποφυγή ωραιοποιημένων, ανώδυνων και εξευγενισμένων προτάσεων , η προτεραιότητα στα προβλήματα της κάθε περιοχής και τις ανάγκες των κατοίκων. Με βάση τα παραπάνω και διερευνώντας τις προτιμήσεις και τις απόψεις των κατοίκων του Βόλου, προτείνεται η απομάκρυνση του εμπορικού λιμανιού και η αναδιαμόρφωση της προβλήτας του Σιλό σε δημόσιο χώρο πρασίνου και αναψυχής.