Στην παρακάτω ερευνητική εργασία επιχειρείται η περιγραφή, η κατανόηση και η κατηγοριοποίηση, μέσα από αρχιτεκτονικά παραδείγματα, των χωρικών συνθηκών που δημιουργούνται μέσω της διάφανης υλικότητας και της γεωμετρίας.Βασικός στόχος της εργασίας αυτής είναι η αναζήτηση της σύνδεσης της γεωμετρίας με την υλικότητα των διάφανων επιφανειών, η θέση του αρχιτέκτονα σε κάθε παράδειγμα που εξετάζεται, ο εντοπισμός των χωρικών συνθηκών που δημιουργούνται καθώς και το πώς η γεωμετρία και η υλικότητα επενεργεί στο υποκείμενο («Ηδονές βλεμμάτων», Έλεγχος, Παραπλάνηση Υποκειμένου, Σύγχυση ορίων, Κίνηση υποκειμένου).
Αρχικά γίνεται ανάλυση και διερεύνηση της σχέσης του υποκειμένου με το περιβάλλον όπου εντάσσεται και το είδος της διαφάνειας, κυριολεκτική-«μεταφορική» διαφάνεια, σύμφωνα με τους Rowe και Slutzky. Επίσης καθορίζεται ο βαθμός διαφάνειας των επιφανειών σε ένα σύστημα με στόχο να γίνει στη συνέχεια ο εντοπισμός τους στα επιλεγμένα παραδείγματα. Ακολουθεί η παρουσίαση των υπό εξέταση παραδειγμάτων, τα οποία κατηγοριοποιούνται με βάση τις χωρικές συνθήκες και τα αποτελέσματα που συνάγονται. Σε κάθε παράδειγμα, σε ένα πρώτο στάδιο γίνεται κωδικοποίηση της κάθε περίπτωσης με τη μορφή διαγράμματος με βάση την οργάνωση πληροφοριών, ώστε να γίνει κατανοητή η σχέση γεωμετρίας και υλικότητας και η προέλευση του φωτός. Προκύπτει, έτσι, η ανάγκη αφαιρετικής αναπαράστασης των παραδειγμάτων και προσομοιώνονται, τα οργανωμένα πλέον δεδομένα, για να κατασκευαστούν ξεχωριστά μοντέλα για κάθε περίπτωση. Τέλος, τοποθετούνται τα μοντέλα στο ανάλογο περιβάλλον (πηγή φωτός, δέντρα, ουρανός, σκοτάδι, εσωτερικός-εξωτερικός χώρος) και γίνεται φωτογραφική αποτύπωσή τους. Η επιλογή των σεναρίων έγινε ανεξάρτητα των φερόμενων προγραμμάτων και της χρονολογίας στην οποία εντάσσονται. Βασικό κριτήριο στην επιλογή των παραδειγμάτων αποτέλεσε η ποικιλομορφία στη διάταξη της γεωμετρίας και ο βαθμός διαφάνειας, ώστε τα σενάρια να προβάλλουν όσο το δυνατό περισσότερα αποτελέσματα χωρικών συνθηκών.
Αποδεικνύεται στην εργασία, ότι η πειραματική αναζήτηση της σχέσης της γεωμετρίας με την υλικότητα των διάφανων επιφανειών είναι αλληλένδετη στη δημιουργία διαφορετικών χωρικών καταστάσεων. Ενδιάμεσο αλλά απαραίτητο στοιχείο για τη μεταφορά των οπτικών μηνυμάτων στον δέκτη αποτελεί η παρουσία του φωτός, η φύση και η κατεύθυνσή του. Επισημαίνεται ότι η πειραματική συλλογή δεδομένων και η υποκειμενική οργάνωσή τους σε κατηγορίες καταλήγουν στο συμπέρασμα πως η έννοια της διαφάνειας συμπυκνώνει πολλά επίπεδα νοημάτων. Σε ορισμένες περιπτώσεις η μελέτη των χωρικών συνθηκών αποκαλύπτει διαφορετικές αρχιτεκτονικές προσεγγίσεις και συγκροτήσεις της έννοιας.